вторник, 16 февраля 2016 г.

Контрольна робота "Складнопідрядне речення" 9 клас поглиблене вивчення

Складнопідрядне речення
Варіант 1
Завдання 1–6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді. Кожна правильна відповідь – 0,5 б        
1. Виділений засіб зв’язку виступає сполучним словом у складнопідрядному реченні:
А Виявляється, що слово «мрія» виникло в пошевченківську добу (І. Вихованець).
Б Уся наша планета оповита невидимими шляхами, що ними мандрують слова (А. Коваль).
В Через хвилину Стах знав, що везуть не якесь зерно, а тільки ячмінь (М. Стельмах).
Г Установлено, що мовець активно використовує близько 3000 слів упродовж дня (І. Вихованець).
2. Сполучне слово в складнопідрядному реченні Данилові аж запахло свіжим борошном, першим разовим хлібом, який старі хлібороби не крають ножем, а побожно розламують руками (М. Стельмах) виконує синтаксичну роль:
А Підмета.
Б Додатка.
В Означення.
Г Обставини.
3. Підрядна частина стоїть після головної в складнопідрядному реченні:
А Хто знання має, той і мур зламає.
Б Добре того вчити, хто хоче все знати.
В Хто вчиться змолоду, не знає під старість голоду (Нар. творчість).
Г Хто п’є зілля джинджури, той забуде дорогу до лікаря (Ф. Мамчур).
4. До складнопідрядного з підрядним з’ясувальним належить речення:
А Неподалік од татарського броду, де навшпиньки спинався долинковий туманець, окреслилася постать людини.
Б Семен рукою розгладив недовірливі зморшки на чолі, хоча й позаздрив спокійним снам батька.
В Так дівчині хотілося, щоб ніхто не побачив її.
Г Ярослав руками перебирав стебла пшениці, у яку вже ввійшла золотінь (З тв. М. Стельмаха).
5. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення:
А На хвилину зупинялися, щоб дати коням відпочити.
Б Хлопці держалися разом і, йдучи, розглядалися по сторонах, щоб добре затямити дорогу.
В Дозорці дали знак, щоб веслярі рух весел припинили (З тв. А. Чайковського).
Г Повільно, обережно ступаю по чорноземові батькового городу, щоб йому боляче не було (О. Аврамчук).
6. Потребує редагування складнопідрядне речення:
А У степу стояла висока трава, так що коней закривала зовсім.
Б Це місце треба було перейти непомітно, тому що воно було яскраво освітлене.
В У степу почало стихати, поки не почувся десь далекий голос гупала.
Г Того зовсім не треба було, так як можна було зробити це потім (З тв. А. Чайковського).
        Завдання 7–8 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких ДВА ПРАВИЛЬНІ варіанти. Потрібно вибрати ДВА правильні варіанти відповіді.
7. До складнопідрядних речень з підрядними означальними належать речення:   1,5 б
А Упевнившись, що все впорядковано добре, кошовий зняв шапку й перехрестився на схід сонця (А. Кащенко).
Б Поворотним в історії Качанівки був момент, коли її власником став генерал-губернатор Петро Рум’янцев.
В Здавалося б, що до кожного більш-менш цікавого куточка Криму давно протоптані шляхи (Г. Ґудзик).
Г Цими ходами захисники замку, коли їм загрожувала поразка, тікали з оточення в густі навколишні ліси (В. Зубач).
Д Наприкінці шістдесятих років ХХ століття Емма Андієвська повертається до Німеччини, де мешкає і тепер (З енц.).
8. До складнопідрядних з підрядними міри і ступеня НЕ належать речення:      1,5 б
А Вода була така чиста, що дно було видно.
Б Хлопці були такі раді, що про світ забули.
В Особливо тепер, як сонце добре землю нагріє, гадюка дуже злюча й небезпечна.
Г Згодом надлетів посильний козак, сповіщаючи всім, що татар розбито на порох.
Д Підлетить шуліка вгору настільки, щоб здобич на землі з очей не втратити (З тв. А. Чайковського).
 Накреслити схеми обраних речень.              1 б
            
                Завдання 9–10 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, потрібно дібрати відповідник, позначений БУКВОЮ. Кожна цифра може використовуватися ЛИШЕ один раз.

9. Установити відповідність між складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними й типами їх.                  2,5 б
Типи підрядних частин
1 Часу.
2 Умови.
3 Причини.
4 Допусту.
Складнопідрядні речення
А Олександр Аврамчук прекрасно писав, бо знав слово й любив його (Г. Кримчук).
Б Приїхав Павло, як жито квітувало.
В Коли дівчина глянула на мене, то аж тепло стало отого погляду (З тв. О. Аврамчука).
Г Лише інколи щось хрускало під черевиками, наче сухі гілочки ламалися (Г. Кримчук).
Д Хоч би де працювали ми потім, постійно підтримували дружні взаємини з нашим
Сашком (В. Шевченко).

10. Установити відповідність між складнопідрядними реченнями та схемами їх.   2,5 б
Схеми речень
1 (спол. ...) , [ ... ].
2 [... дієсл. ], (спол. ...).
3 [... ім. ], (сп. сл. ...).
4 [ ім., (сп. сл. ...), ... ].
Складнопідрядні речення
А Як вирушав батько в дорогу і прощався з Вітьком, дід з бабою помітили печаль у синових очах.
Б Острів здавався хлопцеві величезною білою крижиною, який ніяк не може зрушити з місця стрімка хвиля.
В У хатині, що біля мосту, давно відсвітив ранішнє світло вогник.
Г Я довго тинявся по берегу, поки нарешті знайшов у стіні верболозу стежечку до води.
Д Здавалося мені, що десь далеко за досвітком і білою каламуттю схилилися над широким плесом Десни старезні діди (З тв. О. Аврамчука).



Варіант 2
             Завдання 1–12 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.  Кожна правильна   відповідь  - 0,5 б     
1. Виділений засіб зв’язку виступає сполучним словом у складнопідрядному реченні:
А Розповідали, що Ярослав цілими днями придивлявся до зарослих пирієм дядьківських нивок.
Б Ярослав вірив, що й на бідняцькому полі вродить не тільки золота пшениця, але й краща доля.
В Івась дивився на зорі і поміркував, що вже пішло поза північ.
Г Від табору почулися голоси, що наближалися (З тв. А. Чайковського).
2. Сполучне слово в складнопідрядному реченні Хлопці збирали по дорозі повні оберемки сухого гілляччя, що з дерева пообпадало (А. Чайковський) виконує синтаксичну роль.
А Підмета.
Б Додатка.
В Означення.
Г Обставини.
3. Підрядна частина стоїть після головної в складнопідрядному реченні.
А Людина зростає такою, якою її навчили змалку.
Б Коли за все візьмешся, то нічого не зробиш.
В Щоб лиха не мати, треба рано вставати.
Г Що нині впустиш, того завтра не доженеш (Нар. творчість).
4. До складнопідрядного з підрядним з’ясувальним належить речення.
А Уже сонце хилилося до заходу, як у степу показалася велика чорна плахта (А. Чайковський).
Б Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця.
В Зібралася ціла флотилія, наче з якого великого переможного походу верталися.
Г Назбирали багато сухого бадилля, щоб було чим цілу ніч палити (З тв. А. Чайковського).
5. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення.
А Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню (О. Васильківський).
Б Щоб не сидіти без діла, дід став бджіл розводити та допомагати бабі в городі товктися (О. Аврамчук).
В Отаман дав знак, щоб галера спинилася (А. Чайковський).
Г Здивований, кінь перечекав, не рухаючись з місця, щоб не скаламутити води (В. Дрозд).
6. Потребує редагування складнопідрядне речення.
А З татарами поводились угодники по-людяному, хіба що часом сміялися з їх української мови.
Б Ще не хотілося зачиняти дверей, так як надворі так гарно було.
В Тут було ще багато води, тому що сонце не вспіло її висушити.
Г На небі щораз густіше стали виступати ясні зорі, поки не вкрили цілого погідного неба (З тв. А. Чайковського).
            Завдання 78 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких ДВА ПРАВИЛЬНІ варіанти. Потрібно вибрати ДВА правильні варіанти відповіді.        
7. До складнопідрядних речень з підрядними означальними належать речення.              1,5 б
А О цій порі, коли копають картоплі, я щоразу все глибше впадаю в якусь велику й піднесену покору.
Б Для рослини потрібне листя, щоб вона дихала й росла (Л. Богуславець).
В Тепер хлопці пішли в той бік, звідки почули голос дядька (А. Чайковський).
Г Чи допомагаємо ми людям, коли вони того потребують? (А. Коваль).
Д Там, куди всі йшли, була гарна земелька і всього доволі (А. Чайковський).
8. До складнопідрядних з підрядними міри і ступеня НЕ належать речення.          1,5 б
А Сонця було там так багато, що йому бракувало місця (Ю. Смолич).
Б Дощ густішав і раптом полив так дужо, так владно й сильно, що вітер боязко затих, звільнивши йому дорогу.
В Як дзвінка кольорова симфонія, що змушує по-особливому звучати всі деталі композиції, розгортається панорама високого неба (Ю. Белічек).
Г Жовтизни в осені скрізь стільки, що від неї ясніє навіть похмура днина (В. Думанський).
Д У могутнім сні грядуть нові покоління, що розквітнуть буйним цвітом у добрі й розкоші (Д. Гуменна).
  Накреслити схеми обраних речень.              1 б

            Завдання 9–10 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, потрібно дібрати відповідник, позначений БУКВОЮ. Кожна цифра може використовуватися ЛИШЕ один раз. ·        
9. Установити відповідність між складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними й типами їх.          2,5 б
Типи підрядних частин
1. Міри і ступеня.
2. Часу.
3. Причини.
4. Умови.
Складнопідрядні речення
А Усні оповідки Олександра Аврамчука дуже любив слухати Григір Тютюнник, бо
й сам був чудовим оповідачем (А. Шевченко).
Б Зорі підсвічували садові так рясно, як рясно було плодів на яблунях.
В Гніздо солов’я — на високій старій вишні, що росла в кінці саду серед густого малиннику.
Г Якби не сім’я й не робота, то я б цілісіньке літо днював і ночував з вудкою.
Д Я довго тинявся по берегу, поки нарешті знайшов у стіні верболозу стежечку до води.

10. Установити відповідність між складнопідрядними реченнями та схемами їх.         2,5 б
Схеми речень
1. (сп. сл. ...) , [вк. сл. ...].
2. [... дієсл. ], (спол. ...).
3. [... ім. ], (сп. сл. ...).
4. [ ім., (сп. сл. ...), ... ].
Складнопідрядні речення
А Учені кажуть, що пісень у нас понад триста тисяч.
Б Вишивка — це вид мистецтва, що виник давно.
В Серед учених, які належать світу, дуже яскравою особистістю є видатний мовознавець Агатангел Кримський.
Г Хто хоч раз бував у Карпатах, той на все життя запам’ятає стрімкі скелі й глибокі ущелини.
Д Мабуть, найбільш яскравим прикладом того, чого може досягти людина, є Демосфен (З тв. Л. Зубенка).



Складнопідрядне речення                        Варіант 3
І рівень
1.  Складнопідрядним називається речення, у якому…                                                                                             
А) прості речення є рівноправними і з’єднані між собою за допомогою сполучників сурядності;                       
Б) одне речення є головним, а решта – залежними і з’єднані між собою за допомогою сполучників підрядності;                                                                                                                      В) прості речення з’єднані між собою інтонацією та змістом.
                 
2.                  З поданих речень вибрати складнопідрядне:                                                                        А)  Велике те слово, що дружбою зветься.                                                                                                                   
Б) Тихо шелестіло листя верболозу, сичала під ногами гостролеза осока.                                                             
В) Дунув вітер понад ставом – і сліду не стало.
                   
3.                   У складнопідрядних реченнях використовують:                                                                                                     
 А) сполучники сурядності;                                                                                                                                               Б) сполучники підрядності;                                                                                     
В)сполучники підрядності і сполучні слова.
ІІ рівень
1.                  Записати речення, поставити розділові знаки:                                                                      А)З давніх-давен чуємо що хлібороб думу думає про поле.                                            
Б) Наша відповідальність за хліб потрійна бо він — усьому голова.                                  
В) Що за розкіш ці зелені поля і темний гай що синіє далеко-далеко.
2. Визначте головну і підрядну частини, накресліть схему речення.                                       
А) Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою? (П. Тичина.)                     
Б) Будь-яка праця стає творчістю, якщо ти вкладаєш в неї душу. (В. Сухомлинський.)
ІІІ рівень
1.                  Побудувати схеми, вказати вид підрядності:                                                                                                            
А) Там, де стояли пушкарі, де гриміли батареї, росою грають на зорі нові над берегом алеї. 
Б)  Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива ніжна наречена.

2.                  Закінчити речення:                                                                                                         
На дні океанів завжди панує темрява, тому що…                                                                                                            
Усі з нетерпінням чекали, що…                                                                                                                               
Ми таки добре натомились, бо… і …
ІҮ рівень                                                                                                                                                                                               
1. З поданих простих речень утворити складнопідрядні.
А) Учні намагалися закінчити роботу сьогодні. Завтра буде свято.
Б) Ми вирушили до хатини. У хатині жила сім’я лісника.
2. Скласти речення за схемою.
1.(Коли), [  ].                         2.[  ],(що)


Складнопідрядне речення                              Варіант  4

        Завдання 1 – 10 мають по чотири варіанти відповідей.  У кожному завданні лише одна правильна відповідь.
1.     Укажіть рядок, у якому подано правильне визначення складнопідрядного речення.                                       
А.Складнопідрядним називається речення, у якому одне просте речення за змістом та граматично залежить від іншого й зєднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова.                                 
Б.Складнопідрядним називається речення, у якому прості речення рівноправні за змістом і повязані сурядним сполучником.                                             
В.Складнопідрядним називається речення, у якому наявний лише один головний член.                                    
Г.Складнопідрядним називається речення, у якому  є три головні члени.
 2.     Визначте, у якому рядку використано не сполучники підрядності, а сполучні слова.              
А. Якби, тому що, у міру того як, бо.                                                                                                            Б. Подібно до того як, незважаючи на те що.                                                                                                                                         
В. Хто, куди, котрий, скільки.                                                                                                                                              
Г. Неначебто, так що, дарма що.
 3. Складнопідрядні речення поділяються на:                                                                                                                                  
А) порівняльні, узгоджені, протиставні;                                                                                                      Б) означальні, з’ясувальні, обставинні;                                                                                                                                         
В) іменникові, прикметникові, займенникові;                                                                                                                       
Г) якісні, присвійні, відносні.
 4.  Виділіть складнопідряне речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною.                                             
 А. Було б занадто обтяжливо розказувати, як жила опісля (Л. Тараненко).                                                                       
Б. Я згадувала, яка це була гарна, слухняна дитина… (Л. Тараненко).                                                                                   
В. Коли бачиш своїх ровесниць постарілими, мимоволі більше придивляєшся і до своєї власної персони…                                                                                                                                                                               
Г. Я подумала, що у вчителя не повинно бути подібних помилок…(Л. Тараненко).
 5. Виділіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.                                                                          А.Спершу гадала, що вчувся гуркіт мотору (Л. Тараненко).                                                                                                              Б. Та нещасний лиш той, кому вона не стрінеться (Л. Тараненко).                                                                                            В. Молода жінка, присівши навпочіпки, одягає біля якогось будинку дитя.                                                                                     Г.Павло сів поруч із татком, ми всі на задньому сидінні (Л. Тараненко)
 6. Виділіть складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.                                                                           
А. Ходив назирці за Дзвінкою, як Дамка за ним (Л. Тараненко)                                                                                         
Б. Павло ніколи раніше не журився, як би йому не доводилося, і в Ксанки й руки потерпли (Л. Тараненко).                                                     
В. Це вона, шестидесятирічна жінка, знає, і тому ще більшим щемом проймається її сон (Л. Тараненко).                                                    
Г. Я подумала, що у вчителя не повинно бути подібних помилок, якщо він хоче користуватися хоч яким-небудь авторитетом в учнів…(Л. Тараненко).
  7. Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки. 
А. Має початись вознесіння сон-трави з-під опалого листя й сухого галуззя в лісі, вознесіння пролісків, чиї пелюстки схожі на лапаті сніжинки недавньої зими, вознесіння рясту, що наче позичить собі кольору в небесної далечини.   
Б. Проходячи мимо горобини, що стояла поміж вільх і беріз у захистку їхнього рясного віття не можна було втриматись від того, щоб не поглянути на її радісну поставу, що виражала щиро-щирісіньку втіху (Є. Гуцало).          
В. Владика Молдавський Петро Могила, що через шість років після уніатів став київським митрополитом був першим, хто відбудував і зміцнив собор, перед тим плюндрований і нищений (П. Загребельний).                                     
Г. Навіть квіти – простенькі чорнобривці, майори та гвоздики що двома стрічками тяглися вздовж стежки щезли, ніби ніколи й не росли на цьому дворищі (Л. Тараненко).
  8. Яка зі схем відповідає структурі речення?
    Людей і народи примушують робити висновки з минулого, хоча лише те, що нас чекає попереду, що ми маємо зробити зараз, пояснить нам, що ж було насправді та яке воно мало значення ( К. Іжиковський ).
А. [], [.., (що…), (що…),..], (що…).                                     Б. [], (хоча…), (що…), (що…),(що…) та [].
В. [], (хоча.., (що…), (що…),…), (що…) та (яке…).                         Г. Немає правильної відповіді.
  
  9. Укажіть складнопідрядне речення з неоднорідною підрядністю.
А. Лесі теж кортіло вибігти, погратися з дітворою, з котрою через погану погоду давно не стрічалася, або просто стати і дивитись, як кружляють у повітрі й нечутно падають на землю, на дахи будинків, на луг і річку легенькі зірчасті сніжинки
Б. Неприємно, коли пявка впивається в жижку, чи коли гавкають на тебе чужі пси, або гуска сичить коло ніг і червоною дзюбкою скубе за штани (О. Довженко).
В. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми.
Г. Втомившись, вони збирались на біле каміння  і лячно зазирали звідти у прірву, з якої стрімко підіймався у небо чорний привид гори і дихав синню, що не хотіла тануть на сонці (М. Коцюбинський ).
 10.  Укажіть речення, у якому всі підрядні обставинні.                                                                               А. А вечорами будеш уголос книжки читати, бо хоч і гарно мені влітку на безлюдді, та взимку так сумую, як дзвін без серця (М. Стельмах).                                   
Б. Одного разу пастушки, які були нашими зв’язковими, довідалися про те, що каральний загін збирається оточити нас у лісі (І. Цюпа).                                                                               
В. Зараз, коли вони сиділи поруч, на очах у народу, якось особливо відчувалося, що це вольові натури (Я. Баш).              
Г. Уявити, як мій батько бігає, важко, бо все життя він був втіленням спокійної неквапливості (П. Загребельний).
  Завдання на встановлення відповідності
 11. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою. 
А. Складнопідрядне з підрядним причини.    1. Захотілося стукнути по ньому, щоб посипалися друзки.                     
Б.Складнопідрядне з підрядним мети. 2. Вдень я погоджувалася з татком,   що Вадим вродливий…          
В.Складнопідрядне з підрядним зясувальним.  3. Тут саме життя підіймає, бо рано починається 
                                                               трудовий день.                                                                         
 Г. Складнопідрядне з підрядним допустовим.   4. Хоч і лягла в постіль, не могла заснути.
                                                                  5. Вадим, звиклий до поклоніння, не звертав ні на кого і ні                                                                           на що уваги.

12. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою.
А.Складнопідрядне з підрядним означальним.             
1. Татко, навпаки, взяв відпустку, як  тільки все  зрозумів.
Б. Складнопідрядне з підрядним порівняльним.         
2. Всю дорогу спокійно,врівноважено розповідав  цікаві  бувальщини, що траплялися з ним під час плавання.          
В. Складнопідрядне з підрядним мети.                               
3. Я боялася повтору, як показало життя, не без підстав.
Г. Складнопідрядне з підрядним умови.                     
4. Павлові не сказала навіть, щоб не тривожити зайве, не додавати муки.
                                                             

3 комментария:

  Презентація до уроку -книги "Узагальнення і систематизація знань про дієслово" для 7 класу https://docs.google.com/presentation/...